Terminy sierpniowych egzaminów poprawkowych w roku szkolnym 2022/2023
25 sierpnia godzina 10:00 - język angielski (klasa4)
28 sierpnia godzina 9:00 - język angielski (pozostałe klasy)
29 sierpnia godzina 9:00 - matematyka
30 sierpnia godzina 9:00 - język polski, język niemiecki, geografia,
godzina 10:00 - chemia, język migowy
Zagadnienia do sierpniowych egzaminów poprawkowych w roku szkolnym 2022/2023
MATEMATYKA
KLASA I
LICZBY
- działania w zbiorze liczb rzeczywistych, z uwzględnieniem działań na potęgach i pierwiastkach
- obliczanie logarytmów z definicji
- uwalnianie niewymierności z mianownika ułamka
- wyrazy podobne i ich redukcja
- wzory skróconego mnożenia: kwadrat sumy, kwadrat różnicy, różnica kwadratów
- działania na wyrażeniach algebraicznych
RÓWNANIA I NIERÓWNOŚCI
- równania i nierówności liniowe z zastosowanie wzorów skróconego mnożenia
- algebraiczne rozwiązywanie układów równań liniowych
- zaznaczanie przedziałów liczbowych na osi liczbowej, z uwzględnieniem działań na przedziałach
- podstawowe równania i nierówności z wartością bezwzględną
- definicja procentu i obliczenia procentowe
- zastosowanie obliczeń procentowych do rozwiązywania zadań tekstowych
- definicja funkcji
- wyznaczanie dziedziny funkcji i miejsca zerowego
- odczytywanie własności funkcji na podstawie wykresu
- wykres i własności funkcji liniowej
FUNKCJA LINIOWA
- definicja funkcji liniowej i jej wykres
- wyznaczanie wzoru funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dwa dane punkty
- wyznaczanie wzoru funkcji, której wykres jest równoległy, prostopadły do danej funkcji i przechodzi przez dany punkt
- obliczanie miejsca zerowego , określanie przedziałów monotoniczność i przedziałów tych argumentów, dla których funkcja liniowa przyjmuje wartości dodatnie , ujemne.
- algebraiczne i geometryczne rozwiązywanie układów równań liniowych
KLASA II
- wyznaczanie dziedziny funkcji
- obliczanie miejsca zerowego
- odczytywanie własności funkcji na podstawie wykresu
FUNKCJA LINIOWA
- definicja funkcji liniowej i jej wykres
- wyznaczanie wzoru funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dwa dane punkty
- wyznaczanie wzoru funkcji, której wykres jest równoległy, prostopadły do danej funkcji i przechodzi przez dany punkt
- obliczanie miejsca zerowego , określanie przedziałów monotoniczność i przedziałów tych argumentów, dla których funkcja liniowa przyjmuje wartości dodatnie , ujemne.
- algebraiczne i geometryczne rozwiązywanie układów równań liniowych
FUNKCJA KWADRATOWA !!!
- postać kanoniczna f.kwadrat., współrzędne wierzchołka paraboli
- postać ogólna f.kwadrat.
- postać iloczynowa f.kwadrat.
- obliczanie wyróżnika i miejsc zerowych
- równania i nierówności kwadratowe
- wykres i własności f. kwadratowej
WIELOMIANY
- pojęcie wielomianu, jego stopień i pierwiastek
- działania na wielomianach
- rozkładanie wielomianów na czynniki (wszystkie metody)
- równania wielomianowe
WYRAŻENIA WYMIERNE
- dziedzina wyrażeń wymiernych
- działania na wyrażeniach wymiernych
- równania wymierne
GEOMETRIA PŁASKA I TRYGONOMETRIA
- kąty w kole
- twierdzenie Talesa
- funkcje trygonometryczne kąta ostrego i rozwartego
- zastosowanie funkcji trygonometrycznych w obliczaniu pól i obwodów figur płaskich
KLASA III
GEOMETRIA PŁASKA I TRYGONOMETRIA
- kąty w kole
- twierdzenie Talesa
- funkcje trygonometryczne kąta ostrego i rozwartego
- zastosowanie funkcji trygonometrycznych w obliczaniu pól i obwodów figur płaskich
FUNKCJA WYKŁADNICZA I POTĘGOWA
- potęga o wykładniku rzeczywistym
- działania na potęgach o wykładniku rzeczywistym
- definicja logarytmu
- obliczanie logarytmów liczby na podstawie definicji
- obliczanie wartości wyrażeń zawierających logarytmy z zastosowaniem poznanych twierdzeń na logarytmach
( tw. o sumie logarytmów, tw. o różnicy logarytmów, tw. o logarytmie potęgi)
- definicja funkcji wykładniczej i logarytmicznej oraz ich wykresy
GEOMETRIA ANALITYCZNA
- równanie prostej w postaci ogólnej i kierunkowej
- długość i środek odcinka
- równania prostej prostopadłej do danej prostej, prostej równoległej do danej prostej
- odległość punktu od prostej
- równanie okręgu
CIĄGI LICZBOWE
- wyznaczanie wyrazów ciągu, wzoru na wyraz ogólny ciągu liczbowego
- wyznaczanie wyrazów ciągu arytmetycznego
- zależność między trzema kolejnymi wyrazami ciągu arytmetycznego
- wyznaczanie sumy n- początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego
- wyznaczanie wyrazów ciągu geometrycznego
- zależność między trzema kolejnymi wyrazami ciągu geometrycznego
- wyznaczanie sumy n- początkowych wyrazów ciągu geometrycznego
KLASA IV
- równania i nierówności kwadratowe
- równania wielomianowe w postaci iloczynowej
- równania wymierne
- ciąg arytmetyczny
- pola i objętość graniastosłupów prostych
PRZYKŁADOWE ZADANIA
Zad. 1 Rozwiąż nierówność kwadratową: - 2x2 - 6x > -8.
Zad. 2 Rozwiąż równanie (3x-2)(5x2-2x)(x2-3)=0.
Zad. 3 Rozwiąż równanie:
Zad. 4 Wyznacz wzór na wyraz ogólny ciągu arytmetycznego wiedząc, że: a3=-5, a6=1. Oblicz sumę 12-tu początkowych wyrazów tego ciągu.
Zad. 5 Oblicz objętość i pole powierzchni całkowitej graniastosłupa prawidłowego czworokątnego o danych: krawędzi podstawy 5 i przekątnej ściany bocznej 13.
GEOGRAFIA
KLASA I
KARTOGRAFIA
- Źródła informacji geograficznej
- Metody badań geograficznych
- Mapa jako obraz Ziemi
- Metody prezentowania informacji na mapach
- Odczytywanie informacji z mapy
- Obliczanie odległości, przeliczanie skali
- Geograficzne systemy informacyjne
ATMOSFERA
- Budowa atmosfery
- Temperatura powietrza
- Ciśnienie atmosferyczne
- Opady atmosferyczne
- Prognozowanie pogody i ekstremalne zjawiska pogodowe
- Czynniki klimatotwórcze
- Klimaty kuli ziemskiej
Mapa fizyczna oraz polityczna Europy i Azji.
JĘZYK ANGIELSKI
KLASA II
Podręcznik: Checkpoint B1+
Rozdział 5
gramatyka: czasowniki modalne (should, must, have to ...); zdania warunkowe typ I i II; słownictwo: przedmioty nauczania; oceny i wymagania
Rozdział 6
gramatyka: strona bierna; have sth done;
słownictwo: urządzenia techniczne; obsługa i korzystanie z urządzeń technicznych; wyrażenia przyimkowe.
Rozdział 7
gramatyka: zaimki względne (which/ who / where / when / whose)
słownictwo: dyscypliny sportu, obiekty sportowe; sprzęt sportowy, uprawianie sportu
Rozdział 8
gramatyka: mowa zależna (zdania oznajmujące, przeczące, pytające, rozkazy, zakazy)
słownictwo: dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła; przymiotniki z końcówką „-ing” / „-ed”
Rozdział 9
gramatyka: czasowniki modalne wyrażające przeszłość ( must have / could have / might have … ); zadania warunkowe typ III
słownictwo: struktura państwa
Rozdział 10
gramatyka: zaimki something / anything / everything / someone / somewhere … ; so / such;
I wish … / If only ...
słownictwo: rodzaje sklepów; sprzedawanie, kupowanie; zaimki z money
Podręcznik B2 / Rozdział 1
gramatyka: czasy Present Simple / Present Continuous / Present Perfect / Present Perfect Continuous
KLASA IIIA
Podręcznik: Checkpoint B2
Rozdział 5
gramatyka: czasowniki modalne (should, must, have to …) wyrażając teraźniejszość, przyszłość i przeszłość.
słownictwo: sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze; korzystanie z usług bankowych, finanse; czasowniki frazowe
Rozdział 6
gramatyka: zdania warunkowe 0, 1, 2, 3 wraz z unless, as long as, providing, in case … ; I wish … / If only... wyrażając teraźniejszość i przeszłość
słownictwo: części ciała; tryb życia, choroby, ich objawy i leczenie
Rozdział 7
gramatyka: mowa zależna (zdania oznajmujące, przeczące, pytające, rozkazy, zakazy)
słownictwo: dziedziny kultury / twórcy i ich dzieła; rzeczowniki złożone; przymiotniki złożone
Rozdział 8
gramatyka: strona bierna
słownictwo: klęski żywiołowe; czasowniki z przyimkami
Rozdział 9
gramatyka: gerunds / infinitives – stosowanie odpowiedniej formy czasownika / zmiana znaczenia zdania z czasownikami stop, remember, forget, like
słownictwo: urządzenia techniczne; obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych; czasowniki frazowe
Rozdział 10
gramatyka: zdania warunkowe mieszane; indirect questions (pytania pośrednie); question tags
słownictwo: media
KLASA 3B
Słownictwo – repetytorium rozdziały 1,2,3
Czasowniki nieregularne
Gramatyka - Czasy: Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous
Question tags
Strona Bierna
Mówienie - opis obrazka, opowiadanie o sobie oraz o wydarzeniach przeszłych
KLASA 4
Słownictwo – repetytorium rozdziały 6,7,8,9,10
Czasowniki nieregularne
Gramatyka – Zdania warunkowe typ 1,2,3
Czasy: Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous
Strona Bierna
Mówienie - opis obrazka, opowiadanie o sobie oraz o wydarzeniach przeszłych
INFORMATYKA
KLASA II
Pytania:
- Grafika wektorowa vs grafika rastrowa - definicje, różnice, wady, zalety, programy
- Popularne formaty zapisu plików video - wymienić, opisać, podać wady, zalety.
- Do czego odnoszą się skróty H.264 i H.265. Jakich plików dotyczą, jaka jest między nimi różnica.
- Jaki wpływ na komórkę z danymi w arkuszu kalkulacyjnym będzie miało dopisanie do obydwu współrzędnych tej komórki znacznika $?
- Czy arkusz kalkulacyjny jest bazą danych?
- ULC - Podstawowe zasady lotów w kategorii otwartej
Zadania:
- Wygeneruj, w dostępnym na pulpicie programie do obróbki video, 30 sekundowy film złożony z min. 3 ujęć, zawierający efekty przejść między ujęciami, oraz ścieżkę dźwiękową. Na pierwszym ujęciu umieść napis “Egzamin”, znikający po 5 sekundach. Pliki do wykorzystania znajdują się na pulpicie w folderze: “egzamin klasyfikacyjny”. Gotowy plik zapisz w formacie mp4, FHD.
- W arkuszu kalkulacyjnym stwórz wykres funkcji y=1/x oraz tabelę z danymi niezbędnymi do otrzymania tego wykresu. Dane x powinny zawierać się w zakresie 1-100, zmiana co 0,5. Wykres powinien składać się z minimum 200 punktów pomiarowych.
- W arkuszu kalkulacyjnym przygotuj arkusz służący do prowadzenia rejestru wejść/wyjść pracowników firmy. Dane powinny zawierać min. 3 pracowników, imię nazwisko pracownika, godzinę wejścia, godzinę wyjścia, czas pracy. W przypadku czasu pracy wynoszącego mniej niż 8h, komórka powinna zmienić kolor tła na czerwony
CHEMIA
KLASA I
- Budowa atomu- protony, elektrony, neutrony.
- Liczba atomowa i masowa.
- Izotopy wodoru.
- Konfiguracja elektronowa, konfiguracja powłokowa i konfiguracja skrócona atomów od liczby atomowej 1 do 20.
- Wiązania jonowe w cząsteczce soli kuchennej.
- Wiązanie kowalencyjne spolaryzowane w cząsteczce HCl.
- Wiązania kowalencyjne niespolaryzowane w cząsteczkach wodoru, tlenu i azotu.
- Elektrony walencyjne.
- Budowa Układu Okresowego Pierwiastków.
- Obliczanie stosunku atomowego, masowego i procentowego atomów w związku chemicznym.
- Obliczanie masy cząsteczkowej związku chemicznego.
- Obliczanie masy mola substancji.
- Obliczanie masy molowej substancji.
- Rodzaje mieszanin.
- Roztwory właściwe, koloidalne i zawiesiny.
- Metody rozdzielania mieszanin.
- Rozpuszczalność substancji – analiza wykresów zależności rozpuszczalności od temperatury.
KLASA II
1.Równania dysocjacji jonowej kwasów, zasad i soli.
2.Nazewnictwo jonów.
3.Odczyn wodny roztworu.
4.Skala pH.
5.Wskaźniki odczynu roztworu.
6. Zapis cząsteczkowy, jonowy i jonowy skrócony reakcji zobojętniania.
7. Szybkość reakcji – wzór, jednostka.
8. Czynniki wpływające na szybkość reakcji.
9.Reakcje egzo i endoenergetyczne.
10.Kataliza.
11. Wyznaczanie stopni utlenienia atomów w związkach chemicznych.
12.Reakcje erdoks – proces utleniania i redukcji, bilans elektronowy.
13.Budowa ogniwa Daniella.
14.Korozja stali w różnych warunkach.
15. Budowa, nazewnictwo i otrzymywanie tlenków, wodorotlenków kwasów tlenowych i beztlenowych oraz soli.
16.Wykrywanie węglanu wapnia.
17.Wykrywanie dwutlenku węgla.
18.Zaprawa murarska.
19.Zjawiska krasowe.
20. Twardość wody.
21. Gips krystaliczni i gips palony – hydraty.
22. Zaprawa gipsowa.
23.Rodzaje szkła.
KLASA III
1.Alkohole – wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, otrzymywanie i rzędowość.
2.Aldehydy i ketony– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, otrzymywanie.
3.Kwasy karboksylowe– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, otrzymywanie.
4.Estry– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo.
5.Reakcja estryfikacji.
6.Aminy– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, rzędowość.
7.Aminokwasy– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo.
8.Aminokwasy biogenne – glicyna i alanina.
9.Wiązanie peptydowe – budowa.
10.Monosacharydy – glukoza i fruktoza.
11.Disacharydy – maltoza i sacharoza.
12.Wiązanie glikozydowe.
13.Fermentacja alkoholowa.
14.Fermentacja octowa.
15. Fermentacja mlekowa.
16.Fermentacja masłowa.
JĘZYK POLSKI
KLASA 1
ANTYK
- Pojęcie mitu, przykłady mitów, funkcje, podstawowe rodzaje mitów.
- Jak, wg mitologii greckiej, powstał świat, bogowie, ludziea) „genealogia” bogów greckich
- najważniejsi bogowie greccy (czym się zajmowali i jakie były ich cechy)
- archetypy i toposy ważne dla kultury europejskiej (np. topos labiryntu, wędrówki, Arkadii, archetyp władcy, wojownika, matki itp.)
- Przedstawienie historii wybranych bohaterów mitologicznych ( np. Prometeusza, Syzyfa, Narcyza, Dedala, Ikara )
- „Antygona” Sofoklesa
- a) początki teatru greckiego
- b) cechy tragedii antycznej
- c) podstawowe pojęcia związane z tragedią antyczną (fatum, tragedia, tragizm, ironia tragiczna, katharsis)
- d) budowa tragedii antycznej
- e) przedstawienie treści „Antygony” w kontekście mitu o rodzie Labdakidów
- f) konflikt Antygony z Kreonem
- g) charakterystyka postaci dramatu
- Horacjańska koncepcja artysty.
-
Filozofia antyczna: stoicyzm, epikureizm, horacjanizm.
BIBLIA
- Podstawowe wiadomości na temat Biblii (pochodzenie, budowa, Stary i Nowy Testament, księgi biblijne, gatunki biblijne).
- Postaci bohaterów biblijnych oraz najważniejsze biblijne motywy.
- Religijna i kulturotwórcza rola Biblii.
- Biblijny opis stworzenia świata.
- Podstawowe wiadomości o Księdze Psalmów ( autorstwo, rodzaje psalmów, przekłady na język polski).
- Problem cierpienia człowieka ukazany w Księdze Hioba. Znajomość historii Hioba.
- Wizja końca świata i Sądu Ostatecznego ukazana w Apokalipsie św. Jana.
ŚREDNIOWIECZE
- Etymologia nazwy epoki, najważniejsze wydarzenia związane z początkiem i końcem średniowiecza.
- Znaczenie pojęć: „uniwersalizm” i „teocentryzm”.
- Wzorce osobowe popularne w średniowieczu (asceta, rycerz, władca) w odniesieniu do poznanych utworów.
- Analiza wizerunku Śmierci i jej charakterystyka na podstawie „Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” ( motyw danse macabre).
- Wizerunek średniowiecznego rycerza w oparciu o „Pieśń o Rolandzie”
- Obraz Matki Boskiej ukazany w „Bogurodzicy” ( motyw deesis) .
- Obraz Matki Boskiej ukazany w „Lamencie świętokrzyskim” ( motyw Stabat Mater).
- Losy bohatera „Legendy o św. Aleksym” ( święty jako asceta)
- Pojęcia : ars moriendi, literatura parenetyczna, anonimowość, hagiografia, historiografia.
RENESANS
- Najważniejsze informacje o epoce: nazwa i ramy czasowe.
- Znaczenie pojęć: „ antropocentryzm”, „humanizm”, „reformacja”.
- Obraz Boga, świata i człowieka jaki wyłania się z Hymnu Jana Kochanowskiego (Czego chcesz
- od nas Panie)
- „Pieśni” Jana Kochanowskiego:
- a) „Pieśń XX” ( Księgi pierwsze), „Pieśń IX” (Księgi pierwsze), „Pieśń IX” (Księgi wtóre) – recepta poety na życie szczęśliwe, nawiązanie do filozofii starożytnej, rola Boga i Fortuny w życiu człowieka, postawa człowieka wobec losu).
- b) „Pieśń o spustoszeniu Podola” – przykładem pieśni patriotycznej (sytuacja ukazana w wierszu, obraz/określenie wroga, apel do szlachty polskiej).
- Fraszki Jana Kochanowskiego:
- „Treny” Jana Kochanowskiego:
- a) kontekst biograficzny „Trenów”, kreacja podmiotu lirycznego
- b) cechy gatunkowe trenu, nowatorstwo trenów J. Kochanowskiego
- c) obraz Urszulki w „Trenach”
- d) rozczarowanie poety filozofią stoicką w Trenie IX, X i XI
- e) mądrość przedstawiona w Trenie IX
- Obowiązki władzy wobec poddanych na podstawie „Odprawy posłów greckich”.
- Charakterystyka Antenora i Aleksandra.
BAROK
- Znajomość treści Makbeta Szekspira i Skąpca Moliera
JĘZYK NIEMIECKIKI
KLASA I
Gramatyka:
- Odmiana czasowników regularnych, posiłkowych (haben i sein), modalnych, rozdzielnie złożonych
- Odmiana czasowników regularnych, których temat kończy się na: S, B, z
- Odmiana czasowników regularnych, których temat kończy się na: t, d, chn
- Szyk zdania oznajmującego
- Pytania: przez zaimek pytający i przez inwersję
- Rodzajniki określone i nieokreślone w I, III i IV przypadku
- Przeczenie „kein” w I i IV przypadku
- Przeczenie „nicht”
- Zaimki dzierżawcze w mianowniku
- Szyk prosty i przestawny
- Spójniki: denn, aber, oder, und
Leksyka:
- Powitania i pożegnania
- Kraje i stolice krajów niemieckojęzycznych
- Słownictwo związane z opisywaniem samopoczucia
- Liczebniki od 0 do 1000
- Członkowie rodziny
- Opis osoby (imię, wiek, skąd pochodzi, gdzie mieszka, jakie ma hobby)
- Zwierzęta
- Przymiotniki opisujące zwierzęta
- Zawody
- Cechy charakteru
- Czas zegarowy
- Przedmioty szkolne
- Przybory szkolne
- Kolory
- Produkty spożywcze
- Pory dnia
- Smaki
- Typy budynków
- Nazwy pomieszczeń
- Nazwy mebli
- Nazwy sprzętów kuchennych
KLASA III
Gramatyka:
- Czas przeszły Perfekt
- Czas przeszły Praeteritum czasowników modalnych
- Określenie miejsca wo? Wohin? W powiązaniu z opisem miejsc pobytu w czasie wakacji (jestem nad morzem, jadę nad morze – tabelka w zeszycie)
- Zdania okolicznikowe czasu z als i wenn
- Odmiana przymiotnika po rodzajniku nieokreślonym w I i IV przypadku
- Odmiana rzeczownika w dopełniaczu
- Zdania okolicznikowe celu ze spójnikiem damit oraz konstrukcją um…zu
- Szyk zdania po spójnikach: deshalb, sonst, trotzdem
- Przyimki łączące się z III lub IV przypadkiem
- Rekcja czasowników
- Rekcja przymiotników
- Pytanie o dopełnienie przyimkowe
- Zdania względne z zaimkiem pytającym wo
- Konstrukcja bezokolicznikowa z zu i bez zu
Leksyka:
- Opis dnia
- Środki transportu
- Pogoda
- Pory roku
- Miesiące
- Części garderoby (opis osoby)
- Sporty zimowe i letnie
- Kupowanie odzieży
- Wymarzony zawód
- Emocje i uczucia